Showing posts with label Ilmu untuk semua.... Show all posts
Showing posts with label Ilmu untuk semua.... Show all posts

Monday, April 25, 2011

Kalau dengan ilmu jangan kedekut....

Semua pun tau kot yang skarang semua orang pakat duk serbu PWTC sebab ada book fair yang berlangsung dari 22 April haritu sampai 1 May nanti. Aku lah yang paling bertuah, sebab tiap2 hari pun boleh singgah, haha... Singgah je wat hape... Baik cari buku and beli lagi bagus... 

Sebelum ni memang tak sempat lagi nak singgah book fair padahal dekat gilo tak payah nak susah payah pergi pun. Hari ni berkesempatan pergi, waktu lunch just teman opismet beli buku2 study sebab skarang ni dia tengah study master in HR. Humanghai mahal kot buku yang dia nak beli tu RM600++ untuk satu buku je, huu, kalau aku dah gigit jari dah... Tapi tak tahu dia beli ke tak, sebab aku naik opis dulu, 'masa dah time....' 

Petang lepas opis hour, aku try pusing2 tapi tak tahu kenapa rasa tak jumpa buku yang menarik hati. Huhu. Banyak la kan alasan. Sebenarnya aku ingat nak cari buku Rich Dad Poor Dad sebab memang dah lama nak beli buku ni, tapi... (biarkan kosong). Lame gila sebab takda lagi buku nie..huhu... Tadi cari-cari aku tak jumpa. And aku tak jumpa pun area yang jual english book, I mean bahagian self development la, memang tak jumpa, may be dekat dewan yang lagi satu, memang malas la nak pergi kan, kena jalan jauh kot, dah la hari dah nak beransur malam, karang tak balik rumah pulak... Dalam hati dah berkira-kira mesti aku nak buku ni tapi nanti aku akan beli buku lain, tengoklaa... 

Alih-alih on the way dah nak putus asa tu aku masuk dekat satu hall di tingkat 2. Ingatkan karangkraf rupanya PTS. Pusing-pusing tak jumpa pun buku yang berkenan jugak. Akhirnya termelekat kat area education. And hasilnya...


Wuwuwu... terlebih bajet pulak, huhu... Tapi terpaksa mengingatkan diri, kalau dengan ilmu jangan kedekut, ilmu tu jugak akan bantu kita nanti... Sebab tengok kat Astana malam tadi Datuk Maznah ngan Dato Stapa pun suka membaca, huhu.... (sebenarnya terpegun tengok apa yang mereka miliki sekarang).

Semoga aku khatam lah semua buku-buku yang di beli tue... History aku dengan buku tak berapa menarik sangat, sebab aku suka beli buku, tapi aku suka baca separuh je... Buku2 sebelum ni pun haram tak habiskan baca pun... Haha, ada hati plak letak hobi membaca...

Okey, aku nak start amalkan .... membaca amalan mulia...

Sunday, April 3, 2011

Ice Cream Sundae on Sunday

Ermmmmm..... Sedapnya kalau dapat makan Ice Cream Sundae, apatah lagi kalau sundae dari McD, dah lah hari ni Sunday, hahak. Adakah kena mengena? Tiba-tiba google buat main search pasal icecream sundae ni. Terus rasa mengidam. Hua hua.... Rupa-rupanya its because of the 119th anniversary of the first documented ice cream sundae. Sapa yang tak suka aiskrim memang dia rugi satu nikmat. Nikmat makan aiskrim especially bila matahari tengah terpacak kat atas kepala. Lagilah nikmat. Walaupun lepas tu mesti kena cari air kosong, hahah..
(image source: google)

Slurpp, nak aiskrim sekarang!

Okey, mari pergi ke kedai dan beli bahan buat aiskrim sundae paling sedap di dunia.

Wednesday, February 9, 2011

Tips and idea romantis

Ehem2, ada beberapa tips dan idea romantis untuk dikongsi (Haip, sesuai untuk pasangan sah shj, selain itu tanggung sendiri):
  1. Kalau si dia ada tugasan di luar daerah, bagitau kat dia bahawa awak sangat risaukan keselamatannya. Oleh itu awak telah sediakan pengawal peribadi khas... iaitu... seekor teddy bear khas untuk jaga dia sepanjang ketiadaan awak.^^
  2. Beli bintang2 glow-in-the-dark, lepas tu lekatkan dekat siling tempat tidur awak dengan mesej ' I love U'. Bila lampu dah padam, mesej awak akan muncul!^^
  3. Kirimkan jambangan bunga terus ke pejabat si dia. Tentu dia akan happy di samping komen dan perhatian oleh rakan sepejabat.^^
  4. Ketika hujung minggu, bawaklah pasangan jalan-jalan tepi pantai sambil tengok sunset. Lepas tu sambung dinner sekali.^^
  5. Rancang masa percutian awak, tapi rahsiakan destinasi percutian sebagai kejutan untuk si dia. Biar si dia tertanya-tanya sampailah ke destinasi tersebut.^^
  6. Beli sepasang ikan emas yang mewakili awak dan si dia. Lepas tu tempatkan dalam aquarium bentuk bulat dan letak dalam bilik tidur.^^
  7. Tempah potret lukisan awak dan pasangan sebagai hadiah ulangtahun perkahwinan.^^
  8. Berikan kejutan pada pasangan awak dengan 'breakfast in bed'. Pastikan spesyel.^^
  9. Kejutan istimewa pada hari lahir. Hadiahkan beberapa tangkai mawar merah mengikut umur si dia. Lebih romantik kalau bagi sedikit demi sedikit melalui bantuan orang lain dan kuntuman yang terakhir adalah melaui awak.^^
  10. 'Rawatan istimewa buat dirimu yang istimewa' Pasti si dia suka kalau dapat baucer hadiah perawatan wajah di salon kecantikan yang diletakkan di dalam sampul dengan mesej tersebut.^^
Romantik tak? Sejak bila aku pandai beromantik-romantik ni.Okey, sebenarnya tip-tip ni bukan dari aku, tapi aku dapatkan di sebuah website. Website apa? Website-->
MASKAHWIN

Heh, nak pendekkan cerita punya pasal dah jadi macam kelam kabut pulak explaination tu kan. Banyak lagi tips and idea bernas kat sana. Ada 101 tips romantis semuanya. Memang romantis habis. Lepas habis baca terus rasa romantik. Hihik. Tapi kat sini kena tapislah.  (aku kan bujangan lagi--,) Banyak lagi idea yang menarik, sangat lah sesuai bagi pasangan yang dah kahwin. Moga bahagia kawan-kawan. 
Insya'Allah.

Thursday, January 27, 2011

Aku ada ganglion

 18Jan2011
Past few days, maybe 2 weeks kot, aku noticed ada something swelling kat pergelangan tangan aku. Which is kalau lebih tepat dibahagian atas penghubung pergelangan tangan dengan tangan. Ada gelembung kecil sebesar... emm... sebesar... lebih kurang besar biji guli jugak. Aku panik, apa lak ini? Kenapa ada? Sejak bila? Apa punca? Apa nama benda ni? Apa? Apa? Apa? Aku ok ke tak? Those kind of questions. Linger in my mind. Badan start rasa tak sedap. Bukan tak sedap macam nak demam, tapi tak sedap rasa lenguh-lenguh, separuh kebas, and then rasa denyut denyut di beberapa parts of my body.. Oh mai.. What is this? freaked out! 
tangan aku jadi sebijik lebih kurang camni

I’m… I’m… Adeh, I hope it’s not something bad. After a few delays nak pergi jumpa doktor kat kelinik Salma, aku dapat jugak pergi semalam, alang2 dah dapat pelepasan awal. Jadi singgah ke kelinik Salma dulu. Hoh, Alhamdulillah orang tak ramai. In fact, sebenarnya seorang  sahaja sebelum turn aku. Great! Aku masuk and jumpe doktor. And say hello to doktor. And… ok tak payah detail sangat. Aku tunjuk tangan aku. And she was like. ‘Oh… actually this nothing we can do. You should go to the hospital regarding this.’ ‘What is this?’ ‘This is called ganglion. It is formed when bla bla blah…’ aku pun tak grab apa yang cuba dia nak sampaikan walaupun dah lukis dua kali supaya aku paham. Apa itu ganglion? Aku kurang paham. Tapi its something to do with muscles, joint, whatsoever yang related. Takpe ah, nanti google. 

Jadi terus tanya doktor itu ini. Yang penting adalah soalan ini. ‘Merbahaya tak ganglion apetah ni?’ Doktor dengan yakin cakap. ’No, its not. Its just that...’ sambung bla bla bla… sekali lagi aku tak grab tentang penerangan dia. Tapi bila dia cakap tak merbahaya tu dah cukup bermakna bagi aku. It’s a relief. Tapi doc nasihatkan kalau dia membesar atau tak surut-surut atau aku nak buang, I should go to hospital and they will script, eh betul ke tak aku eja script macam ni, tapi doktor cakap script bunyi macam yang aku eja ni. Oh salah, rasanya yang lebih tepat adalah scrape. Ahaha. Shy--. What? They’ll scrape it? Nak kikis bunyi macam menggerunkan sahaja. And the effect of having this is itulah, rasa numb, weak… Erghhh, even when I’m typing I feel the numb on both my hand. Is it? Because of this? Takmolah pergi hospital. Aku sangat tak suka pergi hospital. Walaupun padahal masa doktor cakap should go to hospital and take surgery, mata aku macam dah bersinar-sinar. Tak tau kenapa. Rasa bongok pulak. Patut rasa terperanjat dan kecewa. Sebab kena pergi hospital. Apetah. 

Then, macam biasa, walaupun doktor kata, they can do nothing bout it, as expected, doktor akan tetap bagi ubat. Ubat untuk reduce the effect of it. Yang rasa kebas lenguh-lenguh semua tu. Tapi pagi semalam dan pagi ni sudah skip makan. Wuhuhu. Aku sudah pun google-google di internet pasal ganglion. 5 site dah cukup untuk aku paham apa itu ganglion. Summari adalah seperti ini. 
gelembung tersebut jika dilihat secara halus

tangan aku kalau di x-ray mesti nampak macam ni kot...

  • ganglion adalah gelembung yang biasa berlaku di antara tangan dan pergelangan tangan
  • terbentuk tanpa sebab yang diketahui
  • terbentuk daripada tisu yang menghubungkan otot dengan tulang
  • di dalamnya tebal, berbentuk jel, melekit, dan jernih
  • mungkin akan bertukar saiz atau boleh surut dengan sendiri
  • bukan kanser dan tidak akan merebak (Alhamdulillah)
  • mungkin menimbulkan sakit atau mungkin tidak 
  • lebih biasa berlaku pada wanita berumur 20 - 40 tahun 
  • paling biasa (70%) tumbuh kat belakang tangan (macam aku lah tu)
  • dua kaedah rawatan - tradisional atau minor surgery
  • tradisional - guna jarum atau aspirin atau buku ^^
  • surgery - jumpa doktor ^^
Jadi apa harus aku buat? Hu.. Buat masa sekarang nak wait and see sahaja dulu, Sekian terima kasih.

Yay, aku dah takdak ganglion!
Update lepas pembedahan... [LINK]

Saturday, January 15, 2011

Marah Itu Hodoh!

What is with this temper? 
Woh! Sekarang laju betul nak rasa marah-marah. Dah dapat penyakit bos ke apa ni? Ingat lagi ayat bos ke aku 'Saya ni memang cepat marah!' Hu, ye la bos. Bos tau tak, marah itu sifat hodoh. Dah la tu nanti cepat tua bos! Tapi tak la aku cakap macam tu depan bos. Alnakmampuskau! Sekarang dah tempias ke aku lak. Adeh! Aku ingat lagi Dr. Fadzillah Kamsah pesan kat aku (dan penonton lain) 'kalau marah, cuba tengok muka dekat depan cermin, lawa tak muka?' Ceh, ceh, sah lah tak lawa. Dah macam harimau kot. Jadi tak eloklah marah-marah ni. 
Kenapa marah hodoh? 
Hodohlah muka dah macam harimau. Sebab orang kata kalau senyum tu manis, kalau marah tu mestilah hodoh kan. Macam kes aku. Bila aku rasa tak best, aku akan cari comfort food. Masa lepas lunch ajak kawan-kawan singgah Cold Storage kejap pastu cari makanan berperisakan cokelat. Yang mesti beli, inilah:
siap full cream milk!
dan jugak ini:
mungkin jugak ini:

dan jugak lain-lain yang sama jenis dengannya... the more cokelat the better...
the list goes on and on...

rasa nak makan dan makan
tapi... kalau makan banyak-banyak... dan tak sihat lak tuh...
mungkin akan menyebabkan ini:
.
.
.
.
.

oh! oh! oh!
dan ini....
.
.
.
.
.


ah! ah! ah! (jerawat lah konon tu)
OH! tak ke ?????
takmo, takmo, takmo......
Oleh itu, jangan marah-marah..
banyakkan sabar...
it's not worth it to get mad especially due to others... Coz... do they care? NO!
Chill!

Kan Dr. Fadzillah Kamsah dah pesan kalau rasa marah pergi amik air sembahyang. Air yang dingin lagi bagus! Sebab, marah tu kan sifat dia api, cara padamkan dia dengan air lah! Insya'Allah.

Kalau setail omputih berkata2 'life is too short to get mad' which is true what! Tak guna kau marah-marah dalam hati, ada orang lain kesah? Kalau kau marah di luar pun, mengundang ketaksenangan sahaja. Which is... Which is... not healthy aah!

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah, suruhlah aku mengerjakan suatu amal dan aku lakukan sedikit."
Baginda bersabda: "Jangan marah."
Kemudian orang itu berkata lagi.
Maka Nabi SAW bersabda: "Jangan marah."
Dari Ibnu Mas'ud, Nabi SAW bersabda: "Apakah orang yang kuat itu menurut kalian?"

Kami menjawab: "Orang yang tidak dapat dijatuhkan oleh orang lain diwaktu bergelut."
Nabi SAW menjawab: "Bukan begitu, tetapi orang yang dapat mengusai dirinya diwaktu marah."
Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seseorang marah, melainkan ia mendekati jahanam."

(kredit:ore-kampung.blogspot.com)

dan jangan lupa, sifat marah itu datangnya dari syaitan!

renung-renungkan, dan selamat beramal! eh, tiba2. Sory, pinjam ayat ustaz!

Thursday, January 13, 2011

Facebook bakal dihapuskan mulai Mac ini


Mark Zuckerberg iaitu pengasas facebook dah pun umumkan yang facebook akan dihapuskan mulai Mac ini. Bermula 15 Mac 2011 nanti pengguna-pengguna facebook tak boleh lah lagi nak masuk akaun facebook, termasuk aku lah tu (walaupun tak selalu sangat berada di sana). Ada la jugak dinasihatkan pada sape2 yang simpan gambar lah, video lah, notes lah hapelah kat dalam facebook tu, sila amik balik sebab kalau tak memang tak dapat tengok dah bila facebook ni dah bungkus. Maybe si Mark ni dah stress plus tension sangat lah kononnye tu menguruskan facebook.

Kat mana aku dapat maklumat ni? Oh, kat link bawah ni lah, leh tengok sendiiri kot...

Facebook memang ada user yang sangat ramai and diterima baik oleh syarikat-syarikat besar maupun kecil, dan jugak individu berpengaruh yang ingin connect dengan masyarakat. Memang satu rangkaian sosial yang mantap weh bilamana encik R di ofis dengan bangga cerita 'Saya dah jumpa balik semua kawan-kawan saya masa sekolah dulu'. Senyum puas derr..

Hmmm, persoalannya nak percaya ke tak? Tak nak percaya ke nak percaya? Hoax ke truth? Rumour ke? Propa ke? Dan sewaktu dengannya ke? Tp aku confirm ramai yang kuciwa ngan berita ni... Then marah-marah kat si Mark tuh apesal kau tutup facebook lak ha? Habis lah life aku camni, siot ah kau Mark, kalau taknak run bisnes ni sangat bagi kat aku la kalau beran... Dan membebel-bebel lah lagi para pentaksokongcadanganfacebookditutup iteww.

Betul atau tidak benda ini? Hmm, dalam otak aku ligat dok pikiaq (ligat lah konon) aku ter come up dengan beberapa persolan, heh... Aku ada sebab kenapa aku mungkin kurang percaya ngan statement tu.

Yang pertamanya,
kalau betullah sangat dia nak shut down facebook ni sampai bila-bila, apesal lah pulak dia rajin gila upgrade facebook baru-baru ni, betul? Even aku pun tak sempat nak upgrade features baru ni lagi. Contohnya kalau la aku tau aku bakal pindah ke rumah baru minggu depan, wat apa aku susah payah nak wat renovation kat rumah yang bakal aku kosongkan tu? Hmm..
Yang kedua,
ingat lagi tahun lepas, awal tahun jugak, ada rumours, macam ni la jugak, kononnya start bulan Jun 2010 semua pengguna facebook akan dicaj setiap bulan sebagai fee. Tak ingat dah berapa yang bakal dikenakan tapi cerita dia specific gila, nampak macam betul je. Semua orang pun mulalah kerut-kerut muka gundah gulana sebab kena keluarkan duit  poket setakat nak masuk facebook. Tapi... semua orang still relax je login logout sesuka ati, sampai sekarang, tak keluar sesen pun. Jadi berkemungkinan ini adalah rumour 2011 pulak. Ada betul?

Yang ketiganya,
kalau betul dia stress sangat nak handle facebook tu and other confusion things, apesal la tak jual je kat company besar macam google ke... Ye la, sure google suka kalau dia dapat facebook sebab sekarang ni rating facebook lagi tinggi dari google. Walla, berbillion kot nilai facebook ni kalau jual. Baru la masyukk gila-gila pastu dia nak wat apa ikut suka ati dia dah sebab facebook dah jual, dah tak stress, duit pun dah tak de masalah, pakcik dah kayo rayo seantero dunia, leh petik jari sesuka ati semua pun mari. Sebagai contoh, aku bina rumah atas tanah orang, but then bila nak pindah aku robohkan rumah bangalow aku tu instead of jualkan. Rasa macam bengap pun hado.

Okey, sekarang sebab-musabab kenapa statement facebook bakal ditutup tu mungkin ada betulnya. Betullah tu kot sebab kan....

Yang pertamanya,
'okey sekarang aku dah byak uang, sudah kaya-raya. Umor pun muda lagi... better aku stop facebook yang menyusahkan hidup aku ni and enjoy life again,, yeah!!!! Tapi jangan harap aku nak jual kat orang lain, aku akan sakit hati kalau tiba-tiba diorang leh jana income lebih dari aku, mana boleh maa'. Mungkin kot dia pikir begini...

Yang keduanya,
'Haish orang tu complain, orang ni complain, dah aku buat tu guna je la, banyak cekadak lak. Asyik nak handle facebook ni je 24 jam, mati kutu la aku. Harap je ada staff, tapi tak ley harap lak. Nak tutup ah camni'. Mungkin jugak kot dia pikir macam ni.

Yang ketiganya,
'Isk, rasa bersalah lak, sebab facebook aku tu, habih satu dunia kacau bilau. Hok ni bergaduh la, hok nu fitnah sana-sini la, hok yang nu dok ngutuk-ngutuk lah. Ada lak yang bercerai-berai. Pasal fb aku la tu. Tak leh jadi ni, kena tutup ni'. Mungkin la kot dia rasa camni.

Jadi, nak percaya ke tak nak percaya ke 'Lu Pikirlah Sendiri' Bangbil, pinjam ayat mu ye..

Sampai hari ni, tak sempat lagi lah nak tengok filem ' Social Network' which is based on the true story about facebook and the founder. Yang penting ada Justin, huaa, nak kena tengok ni. Dengar cerita film of the year kot... Harus la tengok.. Apa-apa layan trailer dia dulu...


Monday, August 24, 2009

Jangan tidur lagi...

4 PERKARA SEBELUM TIDUR
( Tafsir Haqqi )
Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur
sebelum melakukan empat perkara, iaitu :
1. Sebelum khatam Al Qur'an,
2. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir,
3. Sebelum para muslim meredhai kamu,
4. Sebelum kaulaksanakan haji dan umrah....
"Bertanya Aisyah :
"Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?"
Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.
Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku, maka kami semua
akan memberi syafaat di hari kiamat.
Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredoi kamu.
Dan,perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka
seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah"

Sunday, August 23, 2009

Jom Berjaya Dunia Akhirat

Sikit masa lalu, masa naik teksi, pakcik driver nie bg aku dis artikel. and i think he doesn't mind dat i like to share it here...

Peluang Mudah dan Ruang Luas Untuk Menikmati
KEJAYAAN DI DUNIA DAN DI AKHIRAT

  1. Beriman iaitu yakin penuh dengan keesaan Allah. Juga semua ayat Al-Quran serta hadis Rasulullah s.a.w. yg sahih (termasuk hadis berdarjat hasan). Mengamalkan Al-Quran dan hadis sahih meningkatkan iman.
  2. Ikhlas melakukan ibadat 100% kerana mencari keredhaan Allah s.w.t.. Tanpa ikhlas sia-sialah hidup ini.
  3. Mendapat petunjuk dari Allah S.W.T.. terutamanya melalui Al-Quran dan hadis sahih. Memahami dan mengajar Al-Quran menjadikan kita terbilang. Iman dan ilmu meninggikan darjat di dunia dan akhirat.
  4. Mengabdikan diri kepada Allah S.W.T.. Berdoa kepadaNya tanpa sebarang perantaraan adalah ibadat terpenting. Pengabdian kepada Allah S.W.T. adalah nikmat sebenar di dunia yang fana ini. Rugikah pengabdian suci?
  5. Banyak berzikir mengingati dan memuji Allah S.W.T.. Dia suka dipuji dan selayaknya Pencipta petala langit dan bumi ini diingati dan dipuji selalu. Segala pujian dan kemuliaan adalah milikNya, Tuhan semesta alam.
  6. Bersyukur di atas nikmat Allah. Berbaik sangkalah kepada Allah dalam setiap hal justeru Allah itu Maha Baik.
  7. Bertakwa kepada Allah. Orang yang takut hanya kepada Allah dan tidak takut kepada selainNya mengecapi kesempurnaan nikmat. Tiada takwa tiada kemuliaan. Ia asbab penyelesaian masalah dan melimpahnya rezeki.
  8. Mnedirikan solat dan segala ibadat yang lain terutamanya syahadat, puasa, zakat, dan haji di Baitullah.
  9. Mendengar perkara-perkara baik teristimewanya yang sesuai dengan fitrah lalu diamalkan seelok mungkin.
  10. Mentaati dan mengamalkan undang-undang Allah S.W.T.. Islam itu mudah, sangat sesuai bagi jin dan manusia.
  11. Menggunakan akal secara bijak, justru Al-Quran selari dengan hadis sahih dan secocok dengan akal yang waras dan sangat sesuai dengan fitrah yang suci. al-Quran <> Hadis Sahih <> Akal Waras <> Fitrah.
  12. Mengutamakan dan mengamalkan sesuatu mengikut tertib yang Allah S.W.T. tetapkan, Dia Maha Mengetahui.
  13. Bertebaran di bumi. Keutamaan khalifah Allah S.W.T. di bumi adalah mentauhidkanNya dan menjauhi syirik.
  14. Merebut kurnia Allah S.W.T.. Manfaat yang dipermudahkanNya patut digarap untuk perjuangan tauhid.
  15. Menjauhi amalan syaitan: musuh nyata yang bertekad untuk menyesatkan jin dan manusia dengan apa cara sekalipun. Syaitan kalah kepada mereka yang beriman serta bertawakal kepa allah S.W.T..
  16. Bersungguh-sungguh memberatkan timbangan pahala seperti Rasulullah s.a.w., keluarga, sahabat, dan solihin.
  17. Jihad sedaya upaya menyebarkan agama At-Tauhid (Islam) danmeniggikan kalimah Allah S.W.T..
  18. Tidak kikir pada jalan Allah S.W.T.. Rezeki bertambah berkat, jiwa suci dari syirik dan dosa diampuniNya.
  19. Mengajak kepada kebaikan, menyuruh yang makruf, dan mencegah dari kemungkaran semampu mungkin.
  20. Jemaah Allah: Golongan yang sentiasa berpihak kepada Allah S.W.T. dan senantiasa memuliakanNya.
  21. Sabar dan mencantikkan kesabaran dalam mengatasi dugaan yang Allah S.W.T. telah janjikan. Allah S.W.T. itu cantik, suka kepada kebaikan. Rasulullah s.a.w. memiliki akhlak yang sangat agung.
  22. Tabah menghadapi musuh hingga akhir hayat. syahid adalah kematian yang diidamkan semua muslim.
  23. Taubat daripada segala dosa. Hanya Allah S.W.T. sahaja yang suci dari segala kesalahan, kelemahan dan kecelakaan.
  24. Bersiap-sedia terhadap sebarang serangan musuh dengan perancangan dan kekuatan yang strategik.
  25. Menghormati, menolong dan mengikuti ulamak yang mengamalkan Al-Quran dan sunnah yang sahih. Pewaris anbiya tidak meminta upah di atas seruan tauhid dan mereka amat bertakwa kepada Allah S.W.T..
  26. Berbelanja untuk kebaikan diri sendiri. Orang mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah S.W.T..
  27. Tidak makan riba dan harta haram seperti rasuah, sundal dll. Orang zalim hanya bertambah sesat dan rugi.
  28. Mencari jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.. Allah paling benci syirik (Dia dipersekutukan).
  29. Selalu menyucikan jiwa. Hati yang bersih, mudah memahami dan mengamalkan Quran dan Hadis sahih, sangka baik kepada Allah, segera menyebarkan Islam dan senang bersedekah demi mendamba kasih Ilahi.
  30. Menunaikan hak kaum kerabat terutamanya ibubapa, fakir miskin dan para musafir kerana Allah S.W.T..
  31. Menahan pandangan, memelihara kemaluan dan menutup aurat. Elakkan sebarang bentuk fitnah.
  32. Berkasih sayang keran Allah S.W.T. seperti orang Ansar di Madinah dan orang Muhajirin dari Mekah dll.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...