Saturday, January 15, 2011

Marah Itu Hodoh!

What is with this temper? 
Woh! Sekarang laju betul nak rasa marah-marah. Dah dapat penyakit bos ke apa ni? Ingat lagi ayat bos ke aku 'Saya ni memang cepat marah!' Hu, ye la bos. Bos tau tak, marah itu sifat hodoh. Dah la tu nanti cepat tua bos! Tapi tak la aku cakap macam tu depan bos. Alnakmampuskau! Sekarang dah tempias ke aku lak. Adeh! Aku ingat lagi Dr. Fadzillah Kamsah pesan kat aku (dan penonton lain) 'kalau marah, cuba tengok muka dekat depan cermin, lawa tak muka?' Ceh, ceh, sah lah tak lawa. Dah macam harimau kot. Jadi tak eloklah marah-marah ni. 
Kenapa marah hodoh? 
Hodohlah muka dah macam harimau. Sebab orang kata kalau senyum tu manis, kalau marah tu mestilah hodoh kan. Macam kes aku. Bila aku rasa tak best, aku akan cari comfort food. Masa lepas lunch ajak kawan-kawan singgah Cold Storage kejap pastu cari makanan berperisakan cokelat. Yang mesti beli, inilah:
siap full cream milk!
dan jugak ini:
mungkin jugak ini:

dan jugak lain-lain yang sama jenis dengannya... the more cokelat the better...
the list goes on and on...

rasa nak makan dan makan
tapi... kalau makan banyak-banyak... dan tak sihat lak tuh...
mungkin akan menyebabkan ini:
.
.
.
.
.

oh! oh! oh!
dan ini....
.
.
.
.
.


ah! ah! ah! (jerawat lah konon tu)
OH! tak ke ?????
takmo, takmo, takmo......
Oleh itu, jangan marah-marah..
banyakkan sabar...
it's not worth it to get mad especially due to others... Coz... do they care? NO!
Chill!

Kan Dr. Fadzillah Kamsah dah pesan kalau rasa marah pergi amik air sembahyang. Air yang dingin lagi bagus! Sebab, marah tu kan sifat dia api, cara padamkan dia dengan air lah! Insya'Allah.

Kalau setail omputih berkata2 'life is too short to get mad' which is true what! Tak guna kau marah-marah dalam hati, ada orang lain kesah? Kalau kau marah di luar pun, mengundang ketaksenangan sahaja. Which is... Which is... not healthy aah!

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa seorang lelaki berkata: "Ya Rasulullah, suruhlah aku mengerjakan suatu amal dan aku lakukan sedikit."
Baginda bersabda: "Jangan marah."
Kemudian orang itu berkata lagi.
Maka Nabi SAW bersabda: "Jangan marah."
Dari Ibnu Mas'ud, Nabi SAW bersabda: "Apakah orang yang kuat itu menurut kalian?"

Kami menjawab: "Orang yang tidak dapat dijatuhkan oleh orang lain diwaktu bergelut."
Nabi SAW menjawab: "Bukan begitu, tetapi orang yang dapat mengusai dirinya diwaktu marah."
Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seseorang marah, melainkan ia mendekati jahanam."

(kredit:ore-kampung.blogspot.com)

dan jangan lupa, sifat marah itu datangnya dari syaitan!

renung-renungkan, dan selamat beramal! eh, tiba2. Sory, pinjam ayat ustaz!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...