Showing posts with label let's tripping. Show all posts
Showing posts with label let's tripping. Show all posts

Saturday, May 14, 2011

Minum teh telur kalau nak stamina


Seperti yang aku mention previous entry, aku ada try minuman baru semasa berada kat Indonesia. Well, pada hari last sebelum kami sampai ke airport, tourist guide si Bujang ajak singgah breakfast dulu sementara nak tunggu airport bukak, oh sungguh awai kami sampai baguihnya. Muka mula-mula masing-masing reluctant sebab duit agak cukup-cukup nak lepas bayar tourist guide, luggage ngan tax je lagi sebelum sampai Malaysia, huahua, nilah yang dikatakan shop till u drop. Hamik kau. Last2 Bujang mention dia yang nak belanja, terus on aje, har har har...! Aku terus tanya Bujang apa teh telur tu sebab malam sebelum tu ada nampak menu ni kat kedai murtabak mesir. Terus dia offer, nanti dia order untuk diri dia, so dia offer kami rasa dulu. Biasa la, Bujang kan bersemangat orangnya. Bila teh telur Bujang sampai, masing-masing buat muka cuak, ceh, hehe... Bujang offer but then dua orang je yang berani sahut cabaran, salah sorang adalah ex-bride and seorang lagi adalah aku sendiri. Okey, untuk komen rasa dia ala-ala juri topchef komen, aku tak terror la, tapi aku rasa taste dia not bad. Memang tak rasa hanyir telur langsung. Rasa dia lebih kurang teh tarik but a bit masam sebab ada limau, tapi tak lah rasa masam sangat. And then rasa dia pekat sikit. Not bad eh, memang tak rasa pun kewujudan TELUR MENTAH dalam minuman tu. Kitorang was like, wow, not bad, sedap, haha.

Then Bujang pun membuka alkisah. Teh telur ni biasanya diminum oleh lelaki-lelaki untuk mengekalkan stamina badan. Kalau nak kerja kuat perlukan stamina, kalau nak stamina perlukan teh telur, bila dah dapat teh telur, jadi kuat dan semangat untuk kerja. Lebih kurang macam itu lah. Diorang biasa ambil waktu pagi sebelum mulakan kerja. Lagi satu lelaki-lelaki kat situ jugak makan telur separuh masak sebagai salah satu lagi cara untuk kekalkan stamina. For me, memandangkan kedua-dua hidangan menggunakan telur, the point is, telur sama dengan stamina, ada betul? Atau lagi tepat, telur mentah adalah stamina.

Jadi menurut naturalnews.com, lemak mentah dari sayuran organik dan haiwan yang sihat merupakan cara yang ideal bagi kebanyakan orang untuk membina kesihatan dan kecergasan. Mentah, tidak dipanaskan, telur mentah organik dari sumber yang bersih merupakan tonik kesihatan yang sangat baik. Jika mengamalkan telur mentah secara teratur, ia akan menguntungkan kesihatan kita sebab kuning telur mentah dan putih membantu tubuh kita menghilangkan racun yang disimpan. Ahli bina badan telah lama mengetahui bahawa cara yang bagus untuk membina otot yang sihat tanpa lemak tambahan adalah dengan memakan telur mentah secara teratur.

Dan kalau nak tau lagi, jika kita tak biasa banyak makan telur mentah, sedarlah bahawa banyak telur mentah mempunyai kesan penyembuhan pada tubuh, dan kadang-kadang mereka pada awalnya boleh menyebabkan beberapa jenis fizikal respons seperti perut tak selesa, rasa mual, tidak selesa atau sakit kepala. Hal ini biasanya bukan keracunan makanan, tetapi tindakan pembersihan dalam tubuh anda. Jadi mari bersihkan perut dengan teh telur yah!

Langkah-langkah untuk buat teh telur:
  1. Pecahkan telur kedalam gelas (make sure telur berkualiti)
  2. Masukkan sedikit susu dan gula ikut citarasa
  3. Pukul hingga sebati, lagi best kalau guna sejenis buluh yang disimpul tak ingat apa nama dia)
  4. Ambil teh yang dimasak secara berasingan
  5. Tapis teh ke dalam gelas tadi
  6. Siap dah pun, tapi jangan lupa perah limau sikit untuk hilangkan rasa hanyir.
  7. Perah sikit je jangan banyak kalau tak jadi macam teh aku masam amatt, heh...


Hehe, belajar semua di atas sebab Bujang siap bawak kitorang ke dapur untuk tengok sendiri pembikinan teh telur. Unik. Aku ada rekod video masa tuan kedai tengah explain cara-cara nak buat teh telur tapi hampeh masa tu cuaca tengah gelap pagi lagi, kamera aku tak leh guna flash lak bila nak rekod, jadi nampak kelam-kelam je and hanya dengar suara pakcik saja, huhu...
Anyway, thanks to Bujang sebab akhirnya aku dapat merasa teh telur sebelum berangkat ke Mesia kembali and thanks jugak sebab belanja kitorang, huhu...

Sunday, May 8, 2011

Trip to Bukittinggi - Day 1


25-27 Mac, me and my officemates melawat ke Bukittinggi, Indonesia setelah tiket telah ditempah lebih awal pada tahun sebelumnya. Aku pun kebetulan je diajak sekali and nonchalantly I agreed to go. Padahal masa tu relax je, belum confirm lagi mahu betul-betul pergi ke tidak. Yelah tiket pergi balik sangat murah, sebab tu macam tak kisah.

Despite several things yang buatkan aku agak reluctant untuk pergi, akhirnya aku berjaya jugak jejakkan kaki di airport Padang, Indonesia pada 25 Mac lepas. Ketibaan kami disambut baik oleh tourist guide bernama Bujang (yang dah kahwin) atau nama glamour Jimmy. Kesemua kami adalah 5 orang yang mana dua orang adalah bujang (memang tak kahwin lagi), seorang sudah berkahwin, dan dua orang lagi adalah pasangan suami isteri. Boleh kira honeymoon jugak ler sebab baru seminggu kahwin. 
Suasana di airport Padang, Indonesia

Kami mulakan perjalanan menaiki Avanza untuk perjalanan selama 2 jam sebelum sampai ke Bukittinggi, destinasi sebenar ke sana. Bujang mula celoteh pasal sejarah Indonesia, province2 di sana, bahasa2 yang digunakan and so on. By half way, semua pun dah tertidur mendengarkan cerita abang Bujang padahal baru pukul 8 pagi masa sampai airport tadi, haha. Kecuali aku. Aku syok nengok pemandangan sekeliling yang agak asing bagi aku. Pemandangan yang menyejukkan mata memandang. Rekaan rumah dia unik, ada yang stail tradisional habis and ada jugak yang english style. Kedua-dua pun cantik. Tak puas betul tengok. Paling tertarik hati adalah parabola sebesar satelit yang menghiasi perkarangan hampir setiap rumah. Parabola ni menurut abang Bujang, kalau nak dapat channel yang lebih banyak hingga berbelas-belas harus guna parabola. Kalau tak guna, channel pilihan adalah terhad. Habis aku snap semua parabola yang ada, hahak. Yang penting perjalanan dua jam tu terasa indah dengan pemandangan yang indah di kiri kanan.
 Padi yang menghijau

 Mungkinkah kumpulan Padi berasal dari Padang? Hmmm...

 Kereta tengah laju tapi nak snap juga pic petani tengah gigih mencari rezeki

Salah satu rumah yang ada parabola, besar betul!

Sebelum kami mulakan perjalanan jauh tadi, kami singgah bersarap dulu di Rumah Makan Lamun Ombak. Macam-macam jenis lauk pauk Padang dihidangkan. Penuh satu meja. Tapi yang diambil kira hanya lauk-pauk yang disentuh sahaja. Sampai je lauk-pauk tu kitorang dah pilih yang mana nak tolak tepi siap-siap, so takdelah banyak sangat. Sedap jugak, cuma lainlah lah sikit dengan selera kita orang Malaysia. Kebanyakan lauk-pauk kat sini dia serve ayam dengan segala jenis masakan. Dan kebanyakannya jugak menggunakan santan. Jadi, beware pada yang berdiet kalau sayang diet tu.Lima orang makan dalam Rp.168K (lebih kurang RM60). Lepas habis makan, tangkap gambar kenangan satuu... 
 Rumah Makan Lamun Ombak
 Makanan-makanan yang dihidangkan....

Akhirnya, makanan-makanan ini ditolak tepi setelah mencapai persetujuan semua

Rasanya rombongan di belakan tu pun mungkin dari Mesia...

Setelah hampir tiba di Bukittinggi, Bujang ajak singgah dekat nama-dia-sungguh-pangjang-tak-ingat-la yang berfungsi seperti library. Sangat cantik di situ, bangunan berbentuk minangkabau dengan taman yang indah dihadapannya. Kalau tak silap ada replika bunga Rafflesia yang besar di tengah-tengah kolam tu. Nak masuk kena fee Rp. 2,000 (lebih kurang tujuh posen sajo). Bujang berkeras suruh kitorang ambil gambar kenang-kenangan dekat situ walaupun ada yang dah tak sabar nak pergi shopping, hehe, aku pun sama. Dekat situ boleh la merasa nak pakai baju tradisional orang minangkabau. Tapi yang try hanyalah newlywed je. Yang lain tak rasa teruja nak cuba. Tapi memang pemandangan dekat situ sangat cantik. Malah Bujang pun sangat excited menawarkan perkhidmatan percuma sebagai photographer. Kelas kau! Gambar newlywed memang dah macam diambil oleh wedding O.P.
 Lupa pulak, kami singgah di sini, kawasan air terjun tertinggi di mana ntah...
 Bangunan berbentuk minangkabau

 bunga rafflesia yang dimaksudkan.
 Pemandangan sangat indah. Udara yang nyaman dan bersih....

 Emang peace gilo kat sini

 Fotografer adalah encik Bujang

 Salah satu kawasan di dalam bangunan tersebut

 Pemandangan dari bangunan tersebut

 Ni dekat bawah bangunan tu, dia memang sediakan tempat untuk salin pakaian and ambil gambar

 Anak dara tak baik duduk kat tingkap, muahahaha...!

Lepas setel di situ, kami bergerak dan kemudian singgah di sebuah kedai yang berdekatan dengan kincir air. Dekat sini banyak jual kain pasang bersulam, telekung, blaus, kemeja lelaki, pelekat, and those other kind of stuffs. Memang lama betul kat sini. Biasalah perempuan kalau dah bershopping, lama pun rasa macam sekejap sahajo. Padahal aku hanya beli 2 pasang kain je kat sini. The price is not bad. Menurut officemate, di sini kain dan design dia tersendiri dan tak terdapat di pasar.
 Masing-masing khusyuk bargain harga

 banyak nau yang cantek2

Ni kat luar kawasan kedai, di seberang jalan boleh nampak kincir air

Lepas habis di situ Bujang tanya nak makan ke tak, well, jual mahal taknak, ajak pergi lembah Panorama yang dikatakan landmark Bukittinggi pun jual mahal kata taknak. Akhirnya Bujang mengalah dan hantar kami ke hotel Ambun Suri. Hotel terletak betul-betul di tengah pekan. Sangat strategik. Hanya perlu berjalan kaki untuk ke pasar dan tempat-tempat menarik yang berdekatan. Mereka tak lupa menjamu kami dengan air guava sebelum masing-masing berangkat ke bilik. Rest dan rest di bilik sambil layan tv. Masa ni Krisdayati berkahwin dengan pasangannya itu. Jadi memang banyak cover story pasal perkahwinan Krisdayanti ditayangkan di beberapa channel . Kira updated gilo lah ni, hahak. Layan tv Indonesia, not bad, but to say, I can see that their entertainment industry sangat kuat by just watch the tv. Okey, enough said about that. Tak lupa juga belek-belek hasil shopping tadi, dasar….

Selepas berehat sepuasnya, kami bergerak selepas waktu Asar, Bujang bawak jugak ke Lembah Panorama, hahak, berjaya jugak dia bawak kami yang reluctant nak pergi pada mulanya. Actually aku tak kisah sangat, sebab takkan nak duduk di bilik je kalau dah namanya melancong, but my friends ni lebih prefer untuk bershopping sahajo… Okey, serius to say, memang dekat sini cantik, ada lembah yang sangat cantik boleh dilihat dari kawasan taman di situ. Suasana pulak dingin habis, baru lepas hujan renyai. Nasib, pakai cardigan. Dekat sini juga ada lubang Jepang (Jepun) iaitu salah satu tarikan sejarah di situ. Kalau nak masuk kena bayar sekian harga tapi tak ingat dah berapa dicaj sebab kami tak pergi. Bujang nasihatkan tak pergi sebab lubang tu gelap dan ada beratus-ratus tangga. Kalau dia tak nasihatkan pun memang aku tak nak pergi, heh! Jadi hanya perlu bayar Rp. 3k sahaja untuk masuk ke taman itu. Dekat sini juga sebenarnya ada kedai-kedai yang menjual cenderamata dan aksesori. Jadi kami banyak habiskan masa dekat situ laa…. Ada painting yang sangat murah rugi la kalau tak beli, ada jugak beg yang diperbuat dari buluh and macam-macam lagi. I just bought few tshirts, keychains and paintings as souvenir. Pandai-pandailah tawar-menawar kalau pandai. Kalau berjaya, serius sangat hebat! Haha!

 Lembah panorama

Painting dia cantik, and murah jugak
(buat muka teruja la tu, hee)
 Salah satu lembah from another angle

Selepas itu, kami ke kedai Linduang Bulan yang jugak menjual pakaian. Mulanya, memang kami taknak turun kereta, cakap taknak singgah. Tapi Bujang cakap turun je tengok-tengok, takpe, tak payah beli pun takpe. Akhirnya kami mengalah. Dan akhirnya, kami bukan saja mengalah, kami jugak membeli dengan serius. I just bought telekung and kain pasang batik je. My other friends, hahak, mereka membeli dengan serius sekali. Tapi memang serius, dekat sini sungguh banyak pilihan dan menarik hati. Serius banyak perkataan serius di sini. Jadi, semua keluar dengan beg shopping masing-masing di tangan. Bujang berjaya lagi, heh, sounds like a battle pulak between us and Bujang, ahahaha.. Bujang cakap memang kalau dia bawak sesiapa datang sini, memang tak sah, mereka pasti akan beli. And I was like, ‘ooo, kalau dah tau kenapa bawak jugak?’ ngahahaha…

 Mai shopping mai, banyak cantik, manyak murah woo...

Selepas penat lelah bershopping dengan serius, perut wajib diisi, kali ini Bujang rekemen nasi Padang juga di sebuah restoran berdekatan. Yang bezanya dengan yang sebelum ini adalah ia lebih banyak menggunakan ikan sebagai lauk. Dan cara hidangannya, adalah pakej. Means, bayar sekian-sekian harga dan akan dapat semua jenis lauk. Kalau nak order secara ala carte, sedikit rugi. Jadi kami semua berpakat untuk setuju cadangan Bujang a.k.a Jimmy itu. Yah, kami makan dengan lahap sekali, sedap. Alhamdulillah. My friend order Alpukat, its Avocado Juice yang jarang terdapat di Malaysia. Datang Bukittinggi ni, rugi kalau tak order jus, sebab jus dia pure buah. Tak bercampur air, dan dalam masa yang sama, sangat sedap. Oh, lagi satu, di mana-mana kedai yang kami singgah makan, perkara pertama yang mereka buat adalah menghidang air kosong untuk setiap orang. Kemudian baru kita akan order air yang lain  jika mahu. Aku suka cara ini, mendidik pelanggan mengutamakan kesihatan sebenarnya dengan menghindari minuman manis dan sejuk. Selepas di situ, kami just terus balik ke hotel. Sepatutnya Bujang ajak tengok persembahan tarian tradisional, tapi malam tu hujan renyai, dan aku was not in a good condition, jadi harus pulang segera. Segera! Oh ya, sebelum tu, singgah di supermarket berdekatan membeli sesuatu yang sangat penting untuk aku, haha. Kat sini jumpa potato chips, imported from Malaysia, entah semangat patriotik ke apantah aku pergi beli. Well, banyak jugaklah makanan n minuman yang kami borong di situ. Buat bekalan di hotel. Supermarket pun kami tak lupa singgah, heh! Malam tu berehat di bilik sambil layan tv Indonesia lagi. 

 Our dinner dat night

Bilik hotel kami walaupun hanya di tingkat satu, tapi mempunyai view yang sangat menarik. Boleh tengok pekan just dari tingkap bilik. Pemandangan hijau yang indah. Tak lupa bunyi kereta bersimpang siur di T-junction berhadapan hotel, dan lagu Indonesia yang entah dipasang dari mana. Memang bergema di setiap ruang, jadi layan sahaja.

Pemandangan dari balkoni bilik hotel

Sunday, April 10, 2011

A twist of Pizza Hut

Sepanjang berada di Indonesia makanan tak menjadi masalah sangat bagi aku. Kalau setakat nasi padang takkan tak biasa makan kot… Murtabak, nasi goreng, sandwich semua tu ada kat sana… Jadi tak rasa awkward pun nak makan. Sebenarnya penentuan apa yang kami makan lebih ditentukan oleh incik abang Bujang a.k.a Jimmy si tourist guide kitorang tue... Dia akan recommend apa yang sedap dan best. And dia sangat passionate of being a tourist guide which is good. 

Tapi pada hari kedua di sana, pagi tu kitorang just gerak sendiri ke pasar yang memang dekat je dengan hotel. Woh, sangat suka suasana di situ. Rasa sangat nyaman, aman, damai, dan tak lupa sejuk gilos dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa indon itu. Disebabkan bergerak sendiri, jadi pada tengah hari tue, terpaksalah kami mencari tempat untuk makan dengan sendirinya. Tempat orang memang tak biasa la kan, nak main terjah try pun tak berapa nak berani sangat. But not to worry bout the halal food cause most of the residents at Bukit Tinggi are muslims. Alih-alih kami pilih ----> Pizza Hut. Hahak, macam lah kat mesia tak dak Pizza Hut yang ang pi jauh-jauh nak cari Pizza Hut. Tu pun kalau tak sebenarnya ada hati jugak nak try KFC yang lot kedai dia memang sebelah Pizza Hut je pun. Tapi lepas nampak Pizza Hut terus tukar plan.Heh, dasar.
 
 Berkejaran ke Pizza Hut kelaparan
 Terus melupakan KFC di sebelahnya

But to my interest, menu dia memang laen la kat kat sini compare to mesia. Gila banyak pilihan and semua pun nampak sedap nyam nyam.Pasta dia banyak betul pilihan. Besides ada jugak kek, pastu desserts dia lain sikit. Sup and salad tu sama lah macam kat mesia je... Tapi kalau part servis dia memang tip top. Mesia memang kalah la... Kalau Pizza Hut mesia kalau masuk je, meja pun kadang tu tak set up lagi, kosong je. Waiter pulak lambat gilo nak datang walaupun dah terjenguk2 and panggil for menu, cit. Dah la tu, tunggu berejam kot makanan nak sampai. Okey, tak la berejam tapi tahap tunggu  dia rasa macam berasap la jugak, huhu... 

Compare tu Indon, kau duduk je tak lama pastu seorang akan datang and was like 'Hello salam sejahtera selamat datang ke restoran kami. Nama saya Betty. Diharap anda selesa bla3. Ini menunya bla3....' Pastu sebelum dia beredar akan keluar pulak ayat 'terima kasih bla3.. nama saya Betty, jika butuh (perlukan) sesuatu sila panggil saya bla3...' Heh, rasa macam ada butler sendiri pulok. Tengok, dia akan servis kita dari mula kita masuk sampai la kita bayar bil. Siap ada skrip lagi untuk dibacakan bila datang ke meja pelanggan, heh. Memang marvelous servis dia. Makanan pun cepat je sampai. And paling penting ada surau dan juga toilet yang selesa. Tiba-tiba aku teringat kat kawan aku yang sorang neh ada satu time tu masa kitorang ramai2 makan kat Pizza Hut SACC, dia leh sound kat cashier tu supaya lenkali buat la toilet kat restoran, memudahkan pelanggan, haha.... 
 Asian Spicy Pasta, so yummy and its mine!

Di belakang tu adalah Milo Es Dinasour. Terbaekk! Kejap je aku dah abiskan my Milo Es.
 The salads...
Ini Super Supreme. Sedap. Tapau sajo...

Banana Split, the best.
 Sungguh menyelerakan betul la tengok menu ni, tak tahan..
saus tomat. terus teringat title filem saus dan kacang, haha...

Hoho, jumlah semua adalah lebih kurang Rp 260,000
lebih kureng RM90 jugak, haha, gilak ah makan, untuk 3 orang je kot.....

Saturday, April 2, 2011

I hope you'll like it.

Apekehal tengah2 malam ni tak tido lagi. Huhuh. Selalu-selalu tu dah dibuai mimpi indah dah. Jadi malam ini nak merajinkan diri melakukan sesuatu. Upload pix. Haha. Perut tengah lapar ni. Susah betul nak concentrate. Hope boleh lupakan kelaparan sebab skarang dah pukul 1 pagi gila nak makan time ni nanti mengumpul lemak pulak jadinya.. 
Okey, forget about that. Sebenarnya, nak upload pix of what I bought at Bukittinggi Indonesia last weekend. Memang best sangat pergi sana. Kalau ada peluang memang takkan lepaskan nak pergi lagi. Alhamdulillah diberikan kesempatan itu pada minggu lepas walaupun padahal mula2 nak pergi tu hanya dengan tigaperempat hati. Kihkih.

Okey, these are what I bought.

Rp 95,000. Perhaps untuk Chik. Pink karer I loike.
Rp 95,000. Birthday present for Satila. Suits her.
Rp 100,000. For Tini. Dia yang mau ini karer.
Rp 100,000. Perhaps for Kak T. Cantik ah colour combination ni.
Rp 2,000 each. Painting. For both my housemates.
Rp 130,000. Telekung ordered by Zu.
Rp 130,000. Batik print 4 meter ordered by K.Zila.

 
Rp 45,000. Tshirt untuk beliau.

 
Rp 45,000. Tshirt untuk long

Rp 45,000. Tshirt untuk ngah
Rp 45,000. Tshirt untuk adik
Rp 120,000. Telekung untuk ibuku sayang.

 
Rp 110,000. Telekung buat ibu beliau.

 
Rp 140,000. Sesuai untuk Kak Hasnah

 
Rp 140,000. Sesuai untuk ibu tersayang.

 
Rp 140,000. Sesuai untuk Mak Ndak

 
Rp 140,000. Sesuai untuk Makmah

But then.... takkan tak beli apa-apa untuk diri sendiri kan. Jadi inilah yang dibeli untuk diri sendiri:


 
Rp 140,000. Untuk diri sendiri.. =D


Rp 150,000. Blouse ala-ala kebaya warna pink. I loike!

and...
Rp 2,000 each. Painting untuk digantung dalam bilik.

.
.
.

Mencabar betul proses membeli belah di Bukittinggi... melainkan jika bawak Rp30 juta...
Hahak...
Rambang mata, pandang kiri cantik pandang kanan cantik.
Tapi bila pandang duit dalam purse...
Terpaksa pasrah dengan kecukupan wang.
Lain kali kena bawak 30 juta tahu...
-_-

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...