Tuesday, October 23, 2012

First time beli barangan baby

Assalamualaikum,

Refer [entry] ni, tu la first time aku dapat pergi beli barangan anak kesayanganku yang bakal lahir nie... Teruja sungguh... Walaupun dengan perut dah boyot, memang nak jalan lama tu tak larat sangat dah.... Jalan pun dah macam penguin, senget kiri kanan. Peh, tambah lak pakai kasut tak selesa, beli time2 tu, ingatkan selesa tetapi tidakk.... Ni semua menurutkan kehendak laki aku jugak yang tak suka aku pakai sandal Scholl tu, sebab dia kata macam kasut orang tua. Fine!!! Padahal aku suka gila pakai sebab sangat selesa. Tapi memang dah burokk sangat kasut tu, jadi beli la lain sebelum start gi jenjalan beli barang baby, tapi terpakasa menahan tak keselesaan pulakk.... Memang cepat pancit... Takpe la, demi shopping untuk mu anak, kusanggup redahi, keterujaan aku mengatasi segalanya, cehhh!!!


Inilah dia hasil shopping dua hari dengan incik soami..... Dia la yang susun-susunkan semua barang ni, heh.... Aku jadi tukang derektor ja.... Sebenarnya takde banyak mana pun ni.... Masih banyak yang kena beli.. Tapi cukup la yang ni dulu.. Next 2 weeks sambung lagi....


Ni la first ever baby's stuff yang dibeli. Aku nak sangat kan pegi GM Klang yg jauh gila tuhh.... Tapi baru beli banyak ni dah tak larat nak jalan. Last2, ajak suami balik je la..... Lagipun kat situ, most of kedai jual item lebih kurang sama, especially rompers. Takkan la nak beli rompers sampai 50 helai. Ni pun dah terbeli yang newborn punya 11 helai. Dua dah bagi pada kawan husband untuk anak dia, so tinggal 9, ok dah tu... Baby kan cepat besar. Dalam kotak pink tu baby socks ada 7 pasang, RM18. Aku rasa tu harga the best kat situ kot. Sebab sebelum tu ada singgah kedai lain, dia letak RM25, ada lagi satu kedai RM28, so kedai yg aku beli ni nak buat clearance stock, dapat la murah, terus grab. 2 bungkusan rompers dengan tights tu beli kat kedai yang sama. Konon2, kalau beli 3 barang dapat half price. Half price la sangatt kann.. Padahal dah markup harga asal pastu baru letak harga half price. Tapi kami beli jugak, hehh.... At least murah la 3-4 hengget dari kedai lain... 4 helai rompers warna-warni tu dapat sekali dengan 6 helai sapu tangan, RM34. 7 helai rompers lagi comel2, tema pink2, RM36. Thighs tu ada 4, comey2 gak, RM29. Headband tu comel, aku harus beli, haha.... Jadi la satu dulu, RM10. Towel dua tu yang saiz kecik punya, beli kat kedai yang jual towel , selimut, comforter dan segala... Dua tu tak sampai RM10 pong.... Total2 banyak ni je pun --- RM136...

Next stop, dekat Sogo
Kat sini beli banyak sikt lar.... Lagipun pagi2 dah tercongok depan Sogo, so leh relax2 sikit pilih, badan pun masih fresh.

Masa pusing2 area baby tu, aunty dekat bahagian Pureen cakap kat kami laki bini kalo amik barang Pureen lebih dari RM50 dia nak bagi set toiletries travel pack punya. Aku tak amik port sangat. Tapi laki aku la yang gigih cukupkan RM50 tu. Barang Pureen yang dipilih adalah napkin, baby wipes, mittens n booties, dan bonnet. Mati2 aku nak napkin yg ada kepala mickey jenama Disney tu, tapi tegar dihalang oleh suami, cakap nipis la, hape la.... Fine! Sampai sekarang aku still kepingin nak beli tau.... Dah cukup RM50 tu dapat la travel pack tu, kecik je. Cukup la untuk permulaan. Lagipun aku baca, baby baru lahir tak payah dipakaikan syampoo ke bedak ke apa, nanti senang dapat masalah kulit, sebab badan dia dah ada selaput untuk melindungi kulit baby yang masih sensitif tue.... Dan jugak aunty tu bagi 5 pack diapers size S. Yang ni aku ingat nak spare bawak gi spital. Senang sebab dia pack satu diapers satu2. Tak la tercemar. Ada ke husband aku pergi letak diapers yang 36 keping tu dalam beg nak bawak gi sepital. Jenuh laa.... Macam nak duk seminggu pulak. Taknakk!! 

Pastu lalu kat satu part tu ada aunty sorang ni pulak promote breast pump, aku ingat saja je nak layan dia punya sembang, sekali terlekat la pulakkk. Yang dia promote tu Manual sensitve breast pump jenama NUK dari German. So far aku tak pernah baca lagi review pasal produk ni. Selalu tu orang pakai Medela, Avent atau Spectra 3 je. Hadoi, terpengaruh la pulak, padahal manual je pun. Sedangkan aku nak beli yang electric punya. Si suami pulak cakap kalau rasa nak ambik je la.... Dah la dia letak harga asal kat situ RM388, lepas diskaun dapat RM269, pastu dikatanya lagi stok terhad banyak tu je, lagi lalang la aku jadinya. Last2, pergi amik jugak, huhuh. Balik umah, cek kat intnet, rupanya memang harga standard dia RM269 pong, cehh!! Nasib baik la dapat gak free storage bottle 4, breast pad, ngan pacifier. Kalau tak lagi haru... Dah la tak banyak orang review pasal breast pump ni. Nak tau ok ke tak, kena tunggu la bila aku dah guna nanti....

Pastu ada la beli barut kecik je jenama disney buat spare, dengan mittens n booties 3, 4 pasang lagi kat situ. Baju tak beli pun kat sini. Masa aku elok je nak belek2 baju, aunty yang promote kat aku breast pump tu tarik aku n btau kata 18 Oktober nanti ada Pureen sales, harga murah2 sampai RM5 je selai. Ok fine, terus aku tak jadi belek pape. Terus kitorang laki bini gerak gi tempat lain, heh... Total2 banyak ni ---RM388.

Pastu kitorang ke Reject Shop dekat Pertama Complex, sebelah je ngan Sogo, aku tengok kat tenet kata ada baby apparel fair kat situ. Tapi bila pergi tak de hapa yang menarik sangat pun untuk baby, untuk kids maybe ok la kott.... Tapi grab jugak 3 helai tshirt yang kiut miut.

Ni semua apak dia yang pilih. Aku suka tshirt yang ada tulis new in town tu, comels. Total2 kat sini --- RM27.
Ni apak dia la yang duk match kan tshirt2 tu dengan thigh yang beli kat GM Klang tu. Seswaiiii.....


Lepas tu ke butik One Baby World pulak, dekat Cheras. Bila tengok kat tenet n dekat majalah rasa macam2 nak beli kat sini. Tapi bila dah sampai blur pulak nak beli apa... Last2 hanya beli cotton bud (apak dia dah sapu dah sebab cotton bud tu jenis besar), maternity pad (untuk mak dia ni) dengan receiving blanket. Haha... Penat je ke Cheras konon2 nak shopping sgt la kat sini, tapi blur pulak, aku ingat lenkali beli online la senang. Tak yah datang sini dah... 

Receiving blanket yang comel, apak dia memang pandai pilih, hehhh... RM10 je. Total2 kat sini ---- RM24.

Pastu dah alang2 kat Cheras, pergi pulak ke Jusco Maluri. Nak cukupkan apa2 lagi yang penting.
Hooded balnket tu aku suka, kain dia sedap dan sejuk. Pegang pun best. Sekali laki aku nampak cotton bud size kecik, amik jugak yg tu, sebab tadi dah terbeli yg besar. Pastu beli laundry detergent tu jenama Tollyjoy, sebab ada lekat Parents Best Choice kat bekas dia tue... Wangi pun wangi... Tapi next nak try beli Pureen punya jenis serbuk pulak, orang kata wangii... Pastu sapu Baby Kiko nye berus botol, murah RM6.90, tapi ni aku rasa kena beli lain je, sebab berus untuk basuh puting tu macam tak meyakinkan je boleh bersih.... Tengok la nanti, aku beli senyap2 tanpa pengetahuan pak dia ke... haha. Baju sepasang tu beli yang newborn punya, wat spare pergi hospital. Apak dia punya pilihan memang menepati citarasa aku jugak... Hee... Kalau tak apak dia nak belek lagi baju2, bila aku tengok dia belek jenama Pureen, terus aku ingatkan dia pasal Pureen sale yg aunty tu cakap. Terus tak belek lagi dahhh..... Total2 kat sini ----RM84.

Masa belek2 harga diapers kat Jusco tu, aku cakap kat laki aku kat Speedmart area umah aku lagi murah. Murah la, murah seringgit je pun. So balik tu sebelum sampai rumah, kitorang singgah Speedmart dulu beli Drypers Soft ngan Pet Pet kat bawah ni.
So far, harga dua diapers ni agak reasonable, and banyak orang review bagus2 dua jenama ni.... Yang jenama Mamy Poko la, Huggies la memang la bagus, tapi harga bagusss punya..... So biau le baby aku diajar dengan diapers yang biasa2 ni, supaya kulit dia tu tak terbiasa dengan diapers mahal. Kawan laki aku cakap kat dia, jangan biasakan baby dengan diapers mahal, nanti kulit dia takley terima diapers yang murah2 ni... Sebab ruam la hape la.... Hmmm.... Yg ni aku tak tau la kan, tapi setakan nak pakai buang je, tak yah la start ngan yg mahal2 terus. Try n error dulu. Total2 dua ni dalam RM44.


20 Oktober, aku gigih ajak adik aku pergi Sogo nak pergi Pureen sale tewwww....... Bila sampai aku tengok ramai gak la mak2, tapi tak la crowded. Tapi takdela sale mana punn... N bukan Pureen je ada, Pigeon, Anakku, Baby Kiko, World of Cartoon, macam2 lagi ada. Tapi takla murah sangatttt seperti yang dijangkakan. Murah 3-4 hengget macam tu je aku rasa. Tapi aku grab gak la kan...

Ada 4 pasang baju, sehelai baju, mittens n booties 2 pasang, blanket satu, dengan set grooming. Tak banyak mana pun kann... Tengok la bila mak dia pergi beli baju baby, kalau boleh semua nak ada pink2, sebab aritu doc kata baby girl. Aritu tu masa kandungan aku baru cecah 4 bulan, tapi doc tu (Dr. Idora PMC) macam confident je btau, aku pun macam confident la jugak nak beli barangan yang girlie2 ni. Baju biru hampir saat2 akhir pun aku dok pikir cantik ke tak, tapi adik aku kata cantik, so aku amik je la... Yang baju hitam putih tu pun sama, hampir saat akhir aku macam tak berapa nak berkenan tapi dah adik aku kata cantik, aku amik jugak. Sebenarnya, walaupun ada sales, tapi bagi aku pilihan yang cantik2 macam tak banyak je... Terhad. Alih2 orang belek baju yang sama jugakkk.... Yang 3 pink tu memang aku tak pikir banyak kali, memang aku sukaa.....  Tapi bila balik rumah aku suka semuanya, hehe. Total semua ni RM115.


Sebenarnya laki aku tak suka kalau beli barang semua kearah girlie2 sangat, dia takut yang kuar nanti boy. Macam kawan dia, bila scan cakap boy, sekali yang kuar girl. Haha... So, this Thursday nak jumpa lagi Dr. Idora, harap boleh confirmkan gender my lil baby nieh... biar apak dia puas hati, heheee... Aku tak kisah pun laki ke pompuan... Asalkan anak aku sihat dan sempurna.... Dah cukup bersyukurr....

Oh ye, ni rezeki baby yang pertama. Balik dari shopping tu, housemate hulur set hamper ni.... Wahh, awalnya dah dapat. Syukurrr.... Terima kasih pada housemate yang bakal kahwin bulan 11 nie....



P/s: Can't wait for another shopping time for baby....!

1 comment:

  1. Try shopping kt sini lak. Baju baby cute2 https://www.facebook.com/hasifstore

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...